فروش اقساطی خودرو بررسی قیمت روز خودرو - کار ویترین

بررسی قیمت روز خودرو

بررسی قیمت روز خودرو

بررسی قیمت روز خودرو

خودرو امروزه به وسیله‌ای بسیار ضروری برای همه افراد تبدیل شده است. اما نکته مهمی که قبل از خرید آن، ذهن افراد را مشغول می‌کند، قیمت آن است. تاثیر عوامل مختلف روی این بازار باعث شده تا دستخوش نوسانات بسیاری شود. اما چه عواملی روی قیمت روز خودرو تاثیرگذارند؟ چگونه می‌توان از قیمت روز یا حتی ساعتی مطلع شد؟ قبل از خرید و فروش لازم است به چه نکاتی توجه کرد تا فرد کمتر دچار ضرر شود؟ در این مقاله به طور مشخص راجع به قیمت روز ماشین و عوامل تاثیرگذار روی نوسانات بازار این صنعت صحبت خواهیم کرد.

بررسی قیمت روز خودرو

کاهش تولید عامل مهم در تعیین قیمت خودرو

بدیهی است که  کاهش میزان تولید توسط شرکت‌های خودروسازی، تاثیر زیادی روی قیمت روز خودرو خواهند داشت. برای مثال در سال ۹۷ شرکت بزرگ سایپا تولیدات خود را تا حدود ۷۷ درصد کاهش داد. این حرکت، تاثیر زیادی روی قیمت بازار داشت. با این کار در سال ۹۸ شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع مدل‌ها نسبت به سال قبل بودیم. بهم خوردن توازن میان عرضه و تقاضا تا پایان سال ۹۹ را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت نهایی دانست.

مقاومت بازار اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‌دهد

مقاومت بازار یکی از عواملی است که تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان این بازار را به راحتی بهم می‌زند. این مقاومت خود به عوامل مهم و چندگانه وابسته است. برای مثال سیاست‌های دولت، نوسانات دلار و سایر ارزها، روابط بین‌الملل و… از جمله عوامل تاثیرگذار روی آن است.

دلار، در بازار خودرو هم پیشتازی می‌کند

همانند هر مسئله دیگری، بازار خودرو هم تحت تاثیر دلار است. بنابراین افزایش قیمت دلار می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی افزایش قیمت ماشین داشته باشد. در واقع در آن دو نوع بازار پیشرو و پیرو وجود دارد. که بازار دلار را می‌توان پیشرو دانست و خودرو که به پیروی از دلار نوسان قیمت دارد را بازار پیرو می‌نامند. البته سایر بازار‌ها مانند طلا، مسکن، بورس و… هم جزو پیروها به حساب می‌آیند.
شاید بتوان بهترین راه برای خرید خودرو در زمان نواسانات بازار فروش اقساطی خودرو را راه حل خوبی دانست ، مسیری که به شما کمک میکند که با توجه به نرخ بالای تورم از افزایش قیمت جا نمانده و خودرو مورد نظر خود را از سپند خودرو به صورت فوری تحویل بگیرید.

قیمت روز خودرو

معاملات قفل می‌شود

هنگامی که روند قیمت ماشین صعودی می‌شود، خرید و فروش آن در بازار قفل می‌گردد. این بدان معنی است که روند خرید و فروش در بازار به کمترین میزان خود می‌رسد. از طرفی خریداران به انتظار کاهش ناگهانی قیمت آن می‌مانند و از سوی دیگر فروشندگان نیز به امید ادامه‌دار بودن روند افزایش قیمت، تمایلی به فروش آن ندارند. بدین ترتیب قیمت روز خودرو تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مشکلات قیمت‌گذاری سلیقه‌ای

گاهی مواقع قیمت‌گذاری‌ها براساس سلیقه افراد صورت می‌گیرد. در واقع هیچ منطق خاصی پشت نحوه قیمت‌گذاری مدل‌های مختلف در بازار نیست. مثلا می‌توان به روند افزایش قیمت ماشین در هنگامی که بازار دچار محدودیت‌های کرونایی بود، اشاره کرد.
آیا واردات می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود؟
بسیاری از کارشناسان، معتقدند برای سامان دادن به وضعیت قیمت در بازار ایران، نیاز به واردات  است. تجربه این اتفاق در دوره‌های قبلی نشان می‌دهد، واردات در افزایش درآمد دولت، تاثیر بسیار مثبتی دارد. اما این میزان تاثیر مثبت در متوازن‌سازی قیمت آن قابل پیش‌بینی نیست. به همین دلیل بسیاری معتقدند واردات ماشین، برای سامان‌دهی قیمت‌ها در بازار راه چاره خوبی نیست و به جای آن باید به فکر تقویت همه جانبه این صنعت بود.

فقط به دنبال عوامل بیرونی نباشید!

هر چند تا به اینجای مقاله راجع به عوامل بیرونی تاثیرگذار روی قیمت نهایی مدل‌های دست دو و صفر صحبت شد. اما نباید فراموش کرد که قیمت روز ماشین به وضعیت آن نیز وابسته است. اما منظور از این جمله چیست؟

لوازم یدکی خودرو به سختی پیدا می‌شود

اگر لوازم یدکی به سختی در بازار پیدا شود، قیمت روز خودرو کاهش جدی پیدا می‌کند. این اتفاق معمولا برای مدل‌ها یا دستگاه‌هایی که تولیدشان متوقف شده و یا در بازار کمیاب هستند، پیش می‌آید.

چه آپشن‌ها و امکاناتی دارد؟

بدیهی است که آپشن‌های زیاد و متنوع باعث می‌شود، قیمت نهایی آن بیشتر شود. البته در صورتی که نقصی در آپشن‌های موجود رخ داده باشد هم روی قیمت نهایی تاثیر منفی خواهد داشت.

به مدل و سال توجه کنید

نکته مهمی که راجع به دستگاه‌های کارکرده وجود دارد این است که قوانین مشخصی برای قیمت‌گذاری آن‌ها وجود دارد. بنابراین با توجه به سال تولید و مدل می‌توان با انجام محاسبات قیمت واقعی آن را تشخیص داد. برای مثال اگر یک سال از سال تولید آن بگذرد، شاهد دوازده درصد کاهش قیمت در آن خواهیم بود. به همین ترتیب با گذشت هر سال دوازده درصد از قیمت روز آن کم می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله راجع به قیمت روز خودرو و عواملی که روی آن تاثیر دارند، صحبت شد. عواملی مانند نوسانات ارز، حجم نقدینگی، سیاست‌های دولت، مذاکرات سیاسی بین‌المللی، بهم خوردن توازن میان عرضه و تقاضا و… از جمله عواملی هستند که می‌توانند به طور مستقیم روی بازار خودرو تاثیر داشته باشند. بنابراین این بازار را می‌توان یک بازار پیرو دانست که تحت تاثیر بازارهای پیشرو به راحتی دچار نوسان می‌شود. البته هنوز تاثیر قطعی رویدادهای مهمی مانند قرارداد برجام روی بازار ماشین مشخص نشده است. هرچند خبرهای مختلفی از این قرار داد به گوش می‌رسد اما هر خبر می‌تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.

علاوه بر عواملی که بیان شد، شرایط اتومبیل نیز در تعیین قیمت نهایی آن تاثیر دارد. بنابراین می‌توان گفت سال تولید یا همان مدل، میزان کارکرد آن، داشتن بیمه، در دسترس بودن لوازم یدکی مورد نیاز و … هم روی قیمت نهایی تاثیر داشته باشد. در این مقاله به تفصیل به بررسی این عوامل پرداختیم.
البته نتیجه‌ای که به طور کلی از بررسی و بیان عوامل می‌توان گرفت این است که مرجع مشخصی برای تعیین قیمت ماشین وجود نداشته و این مساله چالش بزرگی هنگام خرید یا فروش این وسیله است. برای بررسی قیمت روز خودرو می‌توانید به سایت کارویترین مراجعه با همکاران در ارتباط بوده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

هیچ مطلب مرتبطی وجود ندارد .

نظرات کاربران 0

*
*