فروش اقساطی خودرو بررسی خودرو چری تیگو 7 کامفورت مدل 2020 - کار ویترین

بررسی خودرو چری تیگو ۷ کامفورت مدل ۲۰۲۰

بررسی خودرو چری تیگو ۷ کامفورت مدل ۲۰۲۰

نقد و بررسی پیشین ما درخصوص چری تیگو ۸ ۲۰۲۰، روی هم رفته مثبت بود. این خودرو دارای نمای بیرونی و داخلی بسیار ویژه و مجموعه وسیعی از خصوصیات و فضایی بود و قادر به شکست رقبای اصلی در رده‌ی خود و حتی به چالش کشیدن خودروهای پیکاپ شاسی بلند بزرگتر بود. این امر گواهی بر این بود که شرکت Chery Auto  در بازتولید این برند به بازار بسیار مصمم است.

شرکت چری برای این بررسی، یکی دیگر از چهار مدل کراس‌اوورش را در اختیار ما قرار داد. چری تیگو ۷ یک کامپکت کراس‌اوور است که هم از نظر اندازه و هم از نظر نامگذاری در رده میان تیگو ۵x و تیگو ۸ قرار میگیرد‌ که هدفش رقابت با دیگر برندهای اصلی در رده همچون تویوتا RAV4، هوندا CR-V و احتمالا جیلی آزکاراست که جدیدا رونمایی شده است.

آیا این مدل واقعا هرآنچه که برای رقابت در رده رو به رشد کامپکت کراس‌اوور لازم است را داراست؟ بخصوص که این مدل قیمت به صرفه‌تری هم دارد.

چری تیگو 7

نمای بیرونی

قرار نیست که این مقاله، داستانی درباره اینکه خودروهای چینی چگونه با گذشت زمان تغییر کرده‌اند باشد، چرا که راستش را بخواهید، تاکنون در بازار ایران از این خودروها بخوبی استقبال شده است. بی شک چری تیگو ۷ شیک و خوش استایل است‌. میتوانیم ببینیم که مجموعه اجزای جلویی براق آن با دیگر محصولات چری فرق میکند. بخشی از ظاهر شیک و براق این خودرو، چراغ‌های زنون بومرنگ شکل با چراغ‌های LED دی‌لایت (چراغ روز) و جلو پنجره عالی است. داشتن چراغ جلوهای LED خیلی خوب است، اما زنونهای استاندارد در حال حاضر برای روشن کردن جاده در شب به طرز فوق‌العاده‌ای عمل میکنند. بهرحال چراغ‌های دی‌لایت مرا به یاد ابروهایی می‌اندازند که بسیار زیبا و بامزه‌اند. هم‌چنین چراغ‌های مه شکن روی سپر، هنگام چرخاندن فرمان خودرو یا وقتیکه چراغ راهنما هنگام روشن شدن چراغ‌های جلو استفاده میشوند، بعنوان چراغ‌های پیچ عمل میکنند.

درخصوص اینکه شرکت چری به مجموعه اجزای جلویی این خودرو لقبی داده باشد مطمئن نیستم، اما اگر نظر مرا بخواهید مجموعه اجزای جلویی این خودرو شباهت بیشتری به “ببر خیزان” دارد تا تیگو ۵X و تیگو ۸ که هردویشان دارای امضای شرکت بعنوان مجموعه جلویی به سبک “ببر خیزان” هستند، اما واقعا شبیه ببر خیزان نیستند.

نمای جانبی تیگو ۷ چیزیست که آن را کمی جالب میکند. چراغ راهنماهای LED، بجای اینکه طبق معمول روی آینه‌های بغل یا گلگیرهای جلو باشند، روی در خودرو هستند و کمی متفاوت طراحی شده‌اند. دو خط بدنه از چراغ‌های راهنما کاملا تا پشت خودرو امتداد یافته است که برای من همچون قایقی بنظر میرسد که سبب ایجاد امواج روی آب میشود و از دید من واقعا منحصربفرد است. چرخ‌های با رینگ ۱۸ اینچ دو رنگش استاندارد هستند.

تیگو۷ از نمای پشتش، همچون دیگر کراس‌اوور‌های چری بی‌نقص بنظر میرسد. چراغ‌های عقبش نیز LED هستند و وقتی روشن میشوند مرا به یاد فورد موستانگ (Ford Mustang) می‌اندازند. چراغ‌های مه‌شکن و چراغ‌های عقب روی سپر خودرو هستند‌. درمجموع، تیگو ۷ واقعا نمای بیرونی شیک و خوش ترکیبی دارد.

این خودرو در خیابان نگاه‌های فراوان مردم و نگهبانان امنیتی مجتمع‌ها را به خود جلب کرد، فکر میکنم شاید نگاه مجریان راهنمایی رانندگی را هم بخود جلب کرد. شاید بتوان گفت که تقریبا به هرکس در خیابانها که توجه میکردم درحال نگاه کردن به آن بودند و همچنین نگاهی دوباره به آن می‌انداختند. باید بگویم که مجموعه اجزای جلویی تیگو ۷ و نمای جانبی‌اش، باعث میشود این خودرو بگونه‌ای بنظر برسد گه انگار همیشه درحال حرکت است.

نمای داخلی

هرچند نمای بیرونی آن براق است و بگونه‌ای بنطر میرسد که گویی درحال حرکت است، اما نمای داخلی آن کمی ملایم‌تر و ساده‌تر است. داشبوردش خیلی خوب بنظر میرسد. مواد اولیه آن عمدتا از پلاستیک‌های خشک هستند، اما قسمت کوچک پلاستیکی نرم آن نیز قابل توجه‌ است. همچنین کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد و مسلماً از این‌رو مواد خشکش قابل چشم‌پوشی است‌. تمام کلیدها و دکمه‌های بکار رفته در آن به هیچ وجه ارزان نیستند. همچنین شیفتر (دنده پشت فرمان) به سبک فولکس واگن برای استفاده بسیار مطلوب است. صندلی‌های این خودرو با روکش چرم پی وی سی پوشانده شده‌اند که به نقل از شرکت چری از همان نوع چرم استفاده شده در خودروهای جگوار و لندرور است. درواقع صندلی‌های این خودرو بسیار راحت‌اند و یکی از بهترین صندلی‌ها در بین خودروهاییست که تاکنون بررسی کرده‌ایم. رودری درب خودرو (پانل در خودرو) ترکیبی از چرم مصنوعی و نوعی از پارچه است که حقیقتا بسیار زیباست.

فضا و راحتی تیگو ۷ نقطه قوت مهمی برای این خودرو به حساب می‌آید. علی‌رغم صندلی‌های قابل تنظیم بصورت دستی و تنها چرخش فرمان، قرارگیری در موقعیت درست رانندگی آسان است. جا پای عقب خودرو برای یک فرد معمولی عالی است. من با قد ۱۷۵ سانت قدبلند نیستم بلکه قد متوسطی دارم و در عقب خودرو جا پای زیادی دارم و صندلی‌هایش به همان اندازه که صندلی‌های جلویش راحت‌اند، راحت است. همچنین سانروف پانوراما استاندارد با درنظر گرفتن بزرگی‌اش، احساس فضای بیشتری را القا میکند.

نارضایتی اصلی من از نمای داخلی این خودرو، سیستم تهویه مطبوع آن است. دکمه‌های mix و دسته‌های آن بدلایل نامطلوبی گیج‌کننده بنظر می‌آیند‌. دکمه مرکزی آن که بنظر می‌آید برای خاموش و روشن کردن سیستم تهویه مطبوع است، درواقع برای صفحه سیستم اطلاعاتی سرگرمی است. برای روشن کردن سیستم تهویه مطبوع، می‌بایست دکمه سرعت فن را بچرخانید که معمولا با دمیدن هوا در نهایت تقریبا به حداکثر سرعت خود میرسد. همچنین علی‌رغم اینکه دکمه خاموش کردن روی دکمه‌ی دما بود، چندین بار بدنبال جستجوی این دکمه بودم‌. همچنین دکمه حالت‌های رانندگی (driving mode) در این بخش قرار گرفته‌اند که این امر موجب سردرگمی بیشتر میشود. اگر پیش از دریافت دستگاه، بررسی آن را در یوتیوب نمیدیدم، نمیتوانستم فوراً بفهمم که دکمه E=S به چه معناست. درواقع این دکمه مخفف حالتهای بهینه (Eco) و پرشتاب (Sport) است. سایر تنظیمات سیستم تهویه مطبوع از جمله جریان دوباره، حالت‌های تهویه و… همگی در صفحه لمسی خودرو هستند.

افزون بر این، کنسول مرکزی شناور خودرو، سبک خوبی دارد اما دسترسی به پورت USB پشت آن کمی مشکل است. به رغم اینکه این کنسول برای منع شما از متصل کردن شارژر USB هنگام رانندگی ساخته‌ شده است، اما این امر برای مسافران نیز بسیار مشکل است. در واقع دست کم، کمی فضای نگهداری برای پنهان کردن تلفنتان دارید که باعث می‌شود هنگام رانندگی از آن استفاده نکنید.

ظرفیت صندوق عقب

علیرغم فضای زیادی که سرنشینان خودروی چری تیگو۷  خواهند داشت، اما ظرفیت حمل بار (صندوق خودرو) خیلی بزرگ نیست. اندازه‌ آن تقریبا ۴۱۴ لیتر است که کافیست اما دیگر کامپکت کراس‌اوورها فضای بیشتری فراهم می‌کنند. کف خودرو را می توان بالا ببرد و حتی انجام آن با یک دست نیز بسیار راحت است.

برای فضای بیشتر میتوان صندلی‌های ردیف دوم را خواباند، اما احتمالا آنطور که میخواهید صاف و تخت نخواهد شد. همچنین می‌توانید به راحتی با باز کردن چند بند، پوشش محافظ صندوق خودرو را درآورید. با وجود آن، احتمالاً این امر هیچ مشکلی برای حمل بارتان ایجاد نخواهد کرد. قطعاً وسایل و چیزهایی برای پنج نفر اینجا جا می‌شوند.

فناوری و ایمنی

خودروی تیگو ۷ درست همچون برادر بزرگترش تیگو ۸، از نظر ویژگی‌های فنی بی‌نقص است. درست در مرکز داشبوردش یک صفحه نمایش لمسی اطلاعاتی سرگرمی ۹ اینچی است که خوشبختانه به Apple CarPlay و Android Auto مجهز شده است. این کار بسیار مطلوب است. اگرچه این خودرو دارای سیستم تهویه مطبوع دستی است، اما علاوه بر آن شما می توانید آن را به صورت دیجیتالی با استفاده از صفحه نمایش اطلاعاتی سرگرمی نیز تنظیم کنید. این کار بهترین راه برای تنظیمشان نیست، اما جواب می‌دهد. همچنین یک صفحه نمایش ۴.۸ اینچی در بخش ابزار خودرو وجود دارد که اطلاعات گوناگونی را نمایش میدهد و خواندن و کار کردن با آن نیز بسیار راحت است. همچنین ورود هوشمند بدون کلید با فشار دکمه استارت و کارکرد ریموت استارت در تیگو ۷ استاندارد است.

خوشبختانه سامانه کروز کنترل ماشین، استاندارد است، اما اصلاً نتوانستم آنقدر که می‌خواستم از آن استفاده کنم. همچنین سیستم کنترل فشار باد‌لاستیک‌ها و دوربین عقب خودرو با خطوط راهنمایی استاندارد هستند. بخش ابزار راننده یکی از موارد مورد علاقه من در خودرو تیگو ۷ است. این خوشه ابزار از هیچ یک از صفحه نمایش‌های تماما دیجیتالی‌ای که در دیگر خودروهای چینی و حتی چری تیگو ۵X ارزان‌تر هستند، نیست، اما کارش را به خوبی انجام می‌دهد. این ابزار خوانا و جالب به نظر می‌آید. دیدن سرعت‌نما در سمت راست و قرارگیری عقربه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، کمی غیرعادی است که فکر می‌کنم این مسئله چیزیست که باید به آن عادت کرد.

چری تیگو ۷ درخصوص ایمنی به هیچ وجه عقب نیست. بطور استاندارد دارای ۶ کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دستیار ترمز اضطراری، سیستم ترمز هوشمند، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش، هشدار توقف اضطراری و نقاط اتصال ایزوفیکس صندلی کودک است.

موتور خودرو

چنانچه نقد و بررسی‌های ما در خصوص خودرو چری تیگو ۸ را خوانده و دیده باشید، پیشرانه خودرو تیگو ۷ می‌بایست برایتان آشنا باشد. این پیشرانه از همان موتور بنزینی مجهز به سیستم توربو شارژر یک و نیم لیتری بهره می‌برد که قادر به تولید قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن بر متر می باشد. همچنین این پیشرانه با همان گیربکس ۶ سرعته دابل کلاچ جفت میشود تا نیروی تولید شده را به چرخ‌های جلو منتقل کند.

رانندگی و راحتی

از لحظه‌ای که تیگو ۷ به ما تحویل داده شد، خیلی زود تحت تاثیر آن قرار گرفتیم. اولین چالش آن، بالا رفتن از هفت طبقه به فضای پارکینگ مجتمع ما بود که این کار را بی هیچ کم و کاستی انجام داد. مسلماً به محض حرکت میتوانید متوجه گشتاور ۲۱۰ نیوتن بر متری آن شوید. همچنین رانندگی حوالی شهر با تیگو ۷ تجربه بسیار خوشایندی است، چرا که سواری با این خودرو بسیار آسان و راحت است و شتاب مناسبی دارد. فرمان این خودرو خوب و روان است، ضمن اینکه کیفیت سواری آن تقریباً عالی است. همچنین عایق‌بندی صدا خیلی خوب است و تنها صدای موتورش در کابین می‌آید. در خصوص گیربکسش میتوانست بهتر باشد، اما همانطور که از یک گیربکس دوکلاچه انتظار می‌رود هنگام خروج از حالت توقف، کمی تاخیر دارد. اگرچه این امر، این حقیقت که به محض حرکت کردن این کراس اوور شتاب بسیار خوبی می‌گیرد را عوض نمیکند.

تیگو ۷ وقتی بیرون از شهر است، خود را به عنوان یک رزمناو بزرگراه ثابت می‌کند. شتاب سریع این خودرو رسیدن به سرعت بزرگراه را تسریع می‌کند. از آنجا که این خودرو بسیار بی سر و صدا و سواری آن روان است، چند بار پیش آمد که متوجه نشدم که ۴۰ کیلومتر در ساعت بیشتر از سرعت مجاز حرکت می‌کنم؛ از این رو هشدار سرعتی را روی ۱۰۵ کیلومتر در ساعت تنظیم کردم تا مانع از حرکت خودرو با سرعت بیشتر از حد مجاز شود. با رانندگی در شهر، این خودرو در هر ۷ الی ۱۰ کیلومتر در ترکیبی از ترافیک های سبک و سنگین یک لیتر سوخت مصرف می‌کرد. در مواردی قادر بود عملکرد بهترِ ۱۲ کیلومتر بر لیتر را داشته باشد.

همانطور که انتظار میرفت مسیرهای بزرگراه را به شکلی تحسین‌برانگیزتر و در حقیقت فوق العاده با حداقل ۱۵کیلومتر برلیتر و حداکثر۲۰ کیلومتر بر لیتر با سرعت متوسط ۹۰_۱۰۰کیلومتر در ساعت می‌پیمود.

نتیجه‌گیری

بهترین قسمت خودرو چری تیگو ۷ قیمت آن است. این خودرو با تنها ۲۳۳۰۰ دلار و با برخورداری از ویژگی های امکانات کامل، مشخصات یک موتور خوب و رانندگی فوق العاده و راحت، قطعاً رقیبانش را با اختلاف زیادی کنار می‌زند. البته این مقایسه نسبت به بازارهای جهانی انجام شده است، متاسفانه قیمت در بازار ایران از شفافیت کافی جهت مقایسه برخوردار نیست. این امر که برخی از افراد چیزی برای گفتن درباره برند خواهند داشت، غیرقابل اجتناب است، اما شما باید توجه داشته باشید که شرکت و نمایندگی فروش آن تجربیاتشان را در حوزه‌های مربوطه توسعه داده‌اند.

جمع‌بندی

شرکت سازنده : چری

مدل : تیگو۷ _ کامفورت ۱.۵ لیتری

موتور : ۱.۵ لیتر مجهز به توربوشارژر

حداکثر قدرت و گشتاور :

قدرت ۱۴۵ اسب بخار @ ۵۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور ۲۱۰ نیوتن بر متر @ ۱۷۵۰۴۴۰ دور در دقیقه

گیربکس : ۶ سرعته دابل کلاچ

پیشرانه : چرخ‌های محور جلو

مصرف سوخت تقریبی :

۷_۱۰ کیلومتر در لیتر در شهر

۲۰ کیلومتر در لیتر در بزرگراه

قیمت استاندارد :

۲۳۳۰۰ دلار

هیچ مطلب مرتبطی وجود ندارد .

نظرات کاربران 0

*
*